Allah SWT telah berfirman(maksudnya):
"..dan janganlah kamu memburuk-burukkan antara satu sama lain. Adakah kamu suka memakan daging saudaranya sendiri yg telah mati? Maka sudah tentu kamu merasa jijik kepadanya dan bertaqwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat dan Maha Penyayang" (al-Hujurat: 12)
Daripada Abi Hurairah RA bahawasanya Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa yg beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka berkatalah perkara yg baik ataupun diam" (Bukhari: 11/265, Muslim: 47)
Daripada Abi Musa RA bahawa beliau bertanya kepada Rasulullah SAW: "Wahai Rasulullah, siapakah sebaik-baik muslim? Baginda lalu menjawab: Siapa yg menjaga orang-orang Islam daripada lidah dan tangannya" (Bukhari: 1/51,52 & Muslim: 42)
Daripada 'Uqbah ibn Amir RA bahawa beliau berkata: "Wahai Rasulullah SAW, apakah kejayaan? Jawab nabi: Kamu menahan dirimu dari ucapan-ucapan yg tidak baik" (Riwayat Turmizi, dan beliau mengatakan hadis ini Hasan, 2407)
"Ketahuilah bahawa mengumpat dibenarkan dengan tujuan yg sohih/benar/syar'ie di mana tidak akan sampai sesuatu yg ingin disampaikan kecuali dengan cara mengumpat. Terdapat 6 keadaan yg membenarkannya:
1. Orang yg dizalimi dibenarkan menyatakan kezaliman orang yg berlaku zalim kepada mana-mana pihak yg mempunyai kuasa untuk menahan kezaliman tersebut.
2. Meminta bantuan untuk mengubah kemungkaran dan menentang kemaksiatan kepada kebaikan dan kebenaran.
3. Meminta fatwa daripada mufti berhubung dengan masalah yg menimpa dirinya disebabkan oleh orang lain. Maka dalam hal ini, dibenarkan seseorang mendedahkan keburukkan orang tersebut untuk memahamkan mufti supaya fatwa yg dikeluarkan tepat dan tidak terpesong.
4. Memberi peringatan dan nasihat kepada orang-orang Islam daripada kejahatan.
5. Hendaklah orang yg diumpat itu mendedahkan kefasiqakkan dan bid'ahnya secara nyata dan terang-terangan seperti merampas harta orang lain dengan zalim, memimpin dalam perkara-perkara yg batil dan menghalalkan perkara yg haram seperti arak dan sebagainya.
6. Memanggilnya dengan istilah yg sesuai dengan perbuatan jahatnya seperti orang pekak, orang bisu dan sebagainya tetapi mengelakkannya adalah lebih baik.
Keenam-enam keadaan ini merupakan sebab dibenarkan mengumpat yg telah disebutkan oleh para ulama" (Riadus Solihin, m.s 271-273, Muassasah ar-Risalah)
Wallahua'lam
No comments:
Post a Comment